پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251162
توسعه مشاغل خُرد و خانگي؛ نسخه‌اي سريع براي حل مشکل بيکاري/ خلأهاي قانوني در زمينه استارآپ‌ها برطرف شود
تاریخ انتشار : 1400/10/01 08:33:51
نمایش : 1206
کارشناسان توسعه مشاغل خرد و خانگي را نسخه‌اي سريع براي رفع مشکل کمبود کار مي‌دانند و معتقدند با رونق اين کسب و کارها چرخ اقتصاد کشور نيز بهتر از گذشته خواهد چرخيد و غول بيکاري به زانو در خواهد آمد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از صبح توس، ميز گرد چالش هاي کارآفريني سنتي و نوين در دفتر پايگاه خبر صبح توس برگزار شد.

انسيه حيدر زاده، مدرس و مشاور کسب و کارهاي خانگي در اين رابطه با اهميت ايجاد کسب و کار گفت: کسب و کارهايي که از بستر اينترنت استفاده مي شود مي توانند رشد زيادي کنند و با توجه به اين فضا ايجاد کسب و کار رونق يافته است.

مشاغل خرد و خانگي، نسخه‌اي سريع براي حل مشکل بي‌کاري

وي تصريح کرد: مشاغل خرد و خانگي يک نسخه سريع رفع مشکل کمبود کار هست و در کشورهاي ديگر رشد زيادي داشته است. کسب و کارهاي خانگي به مشاغلي گفته مي شود که در محيط خانه انجام مي شود و مزاحمتي براي خانواده و همسايه ها ايجاد نمي کند. براي مثال مي توان مامان پز و غذاهاي خانگي را مطرح کرد.

اين مدرس کسب و کار ادامه داد: قبل از کرونا راضي کردن مردم براي کسب و کار خانگي سخت بود ولي الان با توجه به کرونا مردم اين موضوع را قبول کرده اند.

وي تاکيد کرد: افراد موفقيت هاي زيادي در کسب و کارهاي خانگي کسب کرده اند. يکي از خوبي هاي کسب و کار هاي با هم همکار مي شوند.

حيدر زاده بيان داشت: لباس محجبه، شلوار کردي، چرم از موفق ترين کسب و کارهاي خانگي در مشهد است که طي چند وقت اخير فعاليت خود را گسترده کرده اند.

حسن ضيائي، مشاور اقتصادي و مشاور استارتاپ ها نيز در اين ميز گرد گفت: با توجه به گسترش روز افزون استارتاپ ها در دنيا، اين روش جاي خاصي را پيدا کرده است به نحوي که گروه کاري به کمک فناري خود را به تعداد زيادي معرفي کنند و شغلشان به صورت انفجاري رشد کند.

وي افزود اين کار حاشيه سود بالا و ريسک بالايي دارد و صد البته بازار بسيار جذابي را ايجاد کرده است.

ضيائي بيان داشت: البته ورشستگي قسمتي از کار استارتاپ ها هست ولي بايد جوري مديريت شود که باعث از بين رفتن کسب و کار نشود.

وي ادامه داد: استارتاپ هاي موفق در کشور مانند نشان، بادصبا، گپ تماما در مشهد هستند و تمايز اين گروه ها با ديگر جاها اين است که سخت کوش هستند.

اين مشاور اقتصادي اضافه کرد: اسکاي روم به عنوان يک استارتاپ موفق در شهرستان نيشابور است پس موفقيت فقط در شهرهاي بزرگ نيست.

اين مشاور سب و کارهاي استارتاپي بيان داشت: اگر فردي سخت کوش باشد در فضاي استارتاپ قطعا موفق هستند و فقط يک نفر مي تواند سخت کوش و موفق شود و آن فردي است که به کارش علاقه داشته باشد.

وي با اشاره به ضرورت داشتن نگاه تخصصي و فناورانه تصريح کرد: داشتن مشاور قوي نيازهاي کسب و کار است. مديريت واحد صنعتي به عنوان يکي از دلايل شکست کارخانه ها در سال 96 بود، مديراني که خود را همه چيز دان مي دانستند.

حيدرزاده با اشاره به موانع کسب و کارهاي اضافه کرد: عدم درک مسئولين از کارآفرينان باعث شده است مشکلات زيادي براي مردم ايجاد شود، اين که تاخير در صادر کردن مجوز چه ضربه اي به فرد مي زند را کارمندي که آخر ماه حقوق دريافت مي کند متوجه نمي شود.

وي گفت: تسهيل در صدور مجوزها در دولت جديد بسيار بهتر شده است و اين باعث اميدواري است ولي تاکنون ضربه هاي زيادي وارد کرده است.

اين استاد کسب و کارهاي خانگي بيان داشت: از طرفي موانع دروني مهمترين مشکل کارآفرينان است، مثلا فيلم منصور نمونه يک کارآفرين سازماني است که به همه افراد ديدن آن را با نگاه کارآفريني توصيه مي کنم.

حيدرزاده تاکيد کرد: افراد اکثرا انگيزه ندارند و دليلش اخبار منفي در کشور است که مردم نا اميد شده اند و حتي اخبار خوب را نيز قبول نمي کند. بزرگترين متهم رسانه ها هستند که علاوه بر تقويت مصرف گرايي، نتوانسته اند روحيه کارآفريني را گسترش دهند و خوشحالي را در داشتن وسايل لوکس نشان مي دهند.

وي بيان داشت: اراده جلوتر از امکانات است، اگر فردي اين موضوع را درک کند مي تواند در اين مسير موفق شود.

خلاهاي قانوني در زمينه استارآپ‌ها برطرف شود

ضيائي با اشاره به موانع کسب و کارهاي استارتاپي خاطر نشان کرد: استارتاپ ها دو بخش فني و ديد فناورانه دارد. بسياري از شغل ها اين ديد را ندارند و سعي نمي کنند فناوري را به کسب و کار خود اضافه کنند.

وي تاکيد کرد: کسي که مي تواند مايحتاج روزانه را اينترنتي تهيه کند ديگر رغبتي به رفتن براي خريد از مال ها ندارد و اين پروژه ها طي چند سال آينده شکست مي خورند.

اين استاد کسب و کارهاي استارتاپي بيان داشت: بسياري از شرکت ها توان کاهش هزينه سربار توليد را ندارند چون از ابتدا به آن فکر نکرده اند.

وي با اشاره به خلاهاي قانوني ادامه داد: خلاهاي قانوني باعث شده است برخي مجوزها امکان صدور ندارند، بسياري سازمان ها جواب نامه هاي دريافت مجوز را حتي نمي دهند چون هيچ قانوني براي آن ندارد.

ضيائي با انتقاد از مديران سنتي اظهار داشت: مديران شهري و خرد و کلان متاسفانه ديدشان از دنياي فناوري مثبت نيست و خودشان نيز با تکنولوژي بيگانه هستند.

پرورش خلاقيت بايد از سنين کودکي و در مدارس شروع شود

حيدر زاده با انتقاد از نحوه آموزش کسب و کار گفت: پرورش خلاقيت بايد از سنين کودکي و در مدارس شروع شود و آموزش و پرورش بايد به اين موضوع توجه کند.

وي ادامه داد: آموزش و پرورش، رسانه به معناي کلي مي توانند در ديد مردم به ايجاد کارآفريني موثر باشد. مثلا منطقه پرواز ممنوع به عنوان يک فيلم توانسته است تاثير زيادي بگذارد.

اين مدرس کسب و کار گفت: بايد کارآفريني يک ارزش ديده شود نه کسب درآمد، يک زماني خانم هاي مذهبي ما اين ديد را داشتد که بايد فقط خانه دار باشند ولي الان ضرورت ايجاد کمک در هزينه هاي منزل ايجاد شده است و همه اعضاي خانواده بايد بداند که در تهيه هزينه هاي خانواده بايد دخيل باشند.

وي تاکيد کرد: کار براي پول نيست، بلکه براي اين است که اثبات کنيم آدم هستيم و مي توانيم فعاليت کنيم.

حيدرزاده عنوان داشت: متاسفانه به جايي رسيده ايم که حتي بچه هاي روستا نيز ديگر کار نمي کنند و بسياري از خانواده هاي روستايي ديگر حتي پنير و ماست خود را کارخانه ها خريد مي کنند.

وي با تاثير ديد کارآفريني خاطر نشان کرد: وقتي درک از اهميت کسب درآمد و انگيزه کارآفريني ايجاد شود ديگر فرقي بين حاشيه شهر و مرکز شهر وجود ندارد. بايد به هم ياد دهيم که بلند شويم و ياد دهيم. بايد به مردم جرئت کار کردن و اشتباه کردن بدهيم.

حيدرزاده با انتقاد از فرار خانواده هاي مذهبي از تکنولوژي بيان داشت: ما مردم مخصوصا مذهبي ها را از تکنولوژي ترسانده ايم و نتيجه اين شده است در بعضي جا ها زمين را به افراد با ديد ديگر واگذار کرده اند.

وي ادامه داد: بايد به افراد ياد دهيم در هر فضايي مانند فضايي مجازي مفيد باشند و در آن محيط تاثيرگذار باشيم.

ضيائي در انتقاد از سيستم آموزشي گفت: هر انساني تعدادي استعداد دارد و نبايد همه در همه تخصص ها ورود کنند ولي متاسفانه در سيستم آموزشي تلاش شده است که همه شبيه به هم باشند و بعد افراد بزرگ شده در سيستم آموزشي از کشور انتظار دارند که براي او شغل ايجاد کند.

وي ادامه داد: عدم آموزش حل مسئله در کنار ياد نداشتن توانايي ديگري باعث افزايش بيکاري افراد تحصيل کرده شده است.

اين مشاور اقتصادي خاطر نشان کرد: تا زماني که اين مسئله حل نشود خيلي از کارها را نمي توانيم انجام دهيم. مردم بايد به اين نتيجه برسند که بايد تغيير فرهنگ و تغيير رويکرد بدهند.

ضرورت بازنگري در روند وام دهي به کسب و کارهاي نوپا

حيدرزاده با اشاره به محدوديت هاي منابع مالي و مشکلات بانک ها در ارائه تسهيلات گفت: نياز به وام يکي از ابزارها براي موفقيت است و مجوز يکي از الزامات است براي موفقيت.

وي ادامه داد: وقتي در سيستم بانکي براي وام گرفت ضامن بايد کارمند باشد يعني کارمند بالاتر از کارآفرين است.

اين مدرس کسب و کار گفت: بعضي وقت ها وام دادن به کسايي که تازه يک کار را شروع کرده اند و علاقه اي به آن کار ندارند باعث شده است که بسياري از افراد آسيب جدي وارد کرده است.

ضيائي با انتقاد از مسئولين که درک درستي از کسب و کارها ندارند بيان داشت: کار نکردن بسياري از مسئولين مي تواند بزرگترين کمک باشد، کارآفرين ياد دارد کار کند ولي قانون هاي متناقض خودش باعث ممانعت براي کارآفرينان شده است.

وي افزود: خيلي از ممانعت ها داخلي است و بانک ها نيز در اين موضوع دخيل هستند. همچنين عامل سوم در شکست کسب و کارهاي جديد وام هاي بانک ها هستند.

حيدرزاده به عنوان توصيه پياني گفت: هر کسي که مي خواهد وارد توليدي شود اول بايد فروش آن را تمرين کند و بهتر است با اموال ديگران فروش را تمرين کنيد تا بتوانيد پس از اطمينان وارد کار شويد.

ضيائي نيز ضمن تاکيد صحبت هاي حيدرزاده بيان داشت: چند وقتي در فضاي استارتاپ ها چرخيدن مي توانند کمک شاياني براي پيدا کردن توانايي فعاليت در اين فضا ايجاد نمايد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html